Vissers wil met Maarel Orchids stappen zetten naar Activity Based Costing, vertelt hij. “Daar heb je een kloppende arbeidsregistratie voor nodig, om de juiste hoeveelheid arbeid aan de juiste orders te koppelen. De Work-IT software kan ons daarbij ondersteunen. We kunnen op basis van productiviteit ook planningen maken naar de toekomst toe. Daar kunnen we een efficiencyslag maken of in ieder geval tot de juiste kostprijsberekening komen. Als Work-IT ons dat gaat opleveren, ben ik een tevreden klant.”
Phalaenopsiskwekerij
Maarel Orchids is een Phalaenopsiskwekerij van 9,5 hectare groot in Maasdijk. Er worden ongeveer 6 miljoen Phalaenopsisplanten per jaar gekweekt. Maarel Orchids produceert grote uniforme partijen planten die hun afzet via de retail naar de consument vinden, voornamelijk in het buitenland, vertelt Vissers. “De Phalaenopsis is een mooi eindproduct met mooie kleurrijke bloemen”, vindt de algemeen directeur. “Je hebt er 4 à 5 maanden plezier van.” Er werken 100 medewerkers bij Maarel Orchids.
De orchideeënkwekerij uit Maasdijk werkt sinds 2014 met Work-IT. Het bedrijf maakt naast de hoofdmodule Arbeid en Productie gebruik van de modules Billboard-IT, Work-IT Portal, Plan-IT, Scan-IT en de Scout-IT app. De kwekerij is ooit via een externe adviseur met Nitea in contact gekomen, zegt Vissers. “Die adviseur concludeerde nadat hij de bedrijfsprocessen had doorgelicht, dat de arbeidsregistratie veel beter in beeld kon worden gebracht. We zitten nu in een ontwikkelingsfase. De mensen van Nitea denken praktisch met ons mee hoe wij processen kunnen optimaliseren en hoe zij daar een bijdrage aan kunnen leveren.”
Partner voor toekomst
Vissers is goed te spreken over de samenwerking met Nitea. “Het samenspel tussen Maarel Orchids en Nitea gaat professioneel en zakelijk, maar ook open en benaderbaar. De begeleiding is deskundig en bekwaam. Nitea is een partner voor de toekomst. Dat heeft ook te maken met de open instelling, deskundigheid en interesse in onze bedrijfsvoering. Er is een goede klik.” Vissers zegt dat het bedrijf zelden gebruik maakt van de helpdesk van Nitea. “Wij beschikken zelf over een ICT-team met iemand die veel van hardware afweet en iemand die is betrokken bij verbeteringsprocessen en softwaremaatregelen. Daarnaast beschikken we nog over twee technische mensen die aardig thuis zijn in de materie. We hebben zelf redelijk wat kennis in huis.”
(Het klantverhaal hierboven is ingekort en in samenwerking tussen Annemarie Gerbrandy van Klare Taal en Maarel Orchids tot stand gekomen. Een uitgebreidere versie, evenals vele andere klantverhalen, zijn via Nitea in PDF beschikbaar)