Dit zijn de resultaten van het communicatieonderzoek dat AgriDirect afgelopen maanden heeft uitgevoerd. Ruim 800 Nederlandse land- en tuinbouwers hebben vragen over hun communicatie- en informatiegedrag beantwoord waarmee een representatieve analyse van het online communicatiegedrag van agrariërs mogelijk is geworden. Alle gegevens zijn bovendien herwogen naar de daadwerkelijke populatieverhoudingen in de markt.
Gebruik apps verdubbeld
In totaal maakt 43,1% van de agrariërs gebruik van apps. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2016, toen 21,2% gebruikmaakte van apps. Rundveehouders en akkerbouwers maken het meest gebruik van apps (beide bijna 46%). 38,4% van de tuinders gebruikt agrarische apps. Varkens en pluimhouders maken het minst gebruik van apps (30,5%).
Apps met weersvoorspellingen meest interessant
Land- en tuinbouwers die reeds apps gebruiken vinden apps met weersvoorspellingen het meest interessant (67,3%). Daarnaast worden apps het meest gebruikt om agrarisch nieuws te volgen (43,3%) of voor het bestellen van producten (40,7%).
Uitgebreide rapportage
Bij AgriDirect is een uitgebreide rapportage verkrijgbaar met daarin de cijfers van informatiekanalen naar de agrarische hoofdtakken, bedrijfsomvang, regio en de leeftijd van agrarische ondernemers. Verder worden de resultaten ook gepresenteerd naar vakbladen, welke agrarische beurzen recentelijk bezocht zijn, in welke mate men actief is op het gebied van social media en op welke social media men vooral actief is. Ook wordt de rol bekeken van direct mailings en de mate waarin men ontvangen informatie leest en inziet.
Bron: Agridirect