Samenwerking Online Department en Nitea IT Solutions
“Je kunt pas een goede gebruikerservaring creëren als je de gebruiker écht kent. Daarom begonnen we dit gezamenlijke project met het interviewen van gebruikers en door mee te kijken met hoe ze de software gebruikten. We leerden wat wel en niet voor ze werkte en begonnen met het versimpelen van de navigatiestructuur. Omdat er in de afgelopen tien jaar telkens is doorontwikkeld op de bestaande software, was de navigatie erg complex geworden. Met een hoop post-its reorganiseerden we samen alle onderdelen, totdat een overzichtelijke navigatiestructuur overbleef,” aldus Tineke de Buck – UX Researcher en Designer bij Online Department. “Vervolgens ontwierpen we de basisschermen op zo’n manier dat deze bruikbaar zijn voor alle verschillende modules binnen de software.”
Intuïtieve en gebruiksvriendelijke software
Functionaliteiten en modules zijn in fases uitgewerkt, waarbij Tineke en haar collega’s elke keer weer bij de eindgebruikers zijn vertrokken: “We onderzochten wat de module voor ze betekent, hoe ze ermee werken en wat beter kan. We schetsten verschillende ontwerprichtingen en kwamen met Nitea tot een oplossing. Deze werkten we uit in een digitaal prototype. We bedachten opdrachten die echte gebruikers met dit prototype moesten uitvoeren en leerden van de problemen die ze tegenkwamen. Zo hebben we stap voor stap intuïtieve en gebruiksvriendelijke producten ontwikkeld.”
Alles staat in het teken van klantbeleving en gebruiksvriendelijkheid
Raymond van den Berg – commercieel directeur bij Nitea – spreekt zeer positief over de samenwerking: “Productontwikkeling is voor ons de kern van het bedrijf en deze samenwerking laat zien dat wij een professionele aanpak hanteren en daarbij gebruikmaken van de expertise van een gerenommeerde partij. We releasen de vernieuwde software gefaseerd aan onze klanten en het werkt gecombineerd met de vertrouwde omgeving. Zodoende creëren we een geleidelijke overgang, krijgen we snel feedback en blijft de continuïteit bij onze klanten gewaarborgd. Op ieder onderdeel staan klantbeleving en gebruiksvriendelijkheid centraal. Met deze nieuwe generatie software staan we gesteld voor de toekomst en kunnen we klanten faciliteren in gewenste doorontwikkelingen en zo blijven aansluiten op hun veranderende behoeften”.
Samen werken aan managementinformatiesoftware voor de toekomst
Inmiddels maken meer dan 300 kwekerijen en verpakstations wereldwijd gebruik van Work-IT. De software speelt vooral in de glastuinbouw een prominente rol en dekt met een groot aantal functies een brede scope van wensen bij glastuinbouwbedrijven. Denk hierbij aan arbeid- en productieregistratie, planning, verloning, kwaliteit en dashboarding. Allen van groot belang om duidelijk inzicht te krijgen in de productiviteit, prestaties en kosten. Daarbij is het erg belangrijk dat de software goed werkt en bovenal gebruiksvriendelijk en intuïtief is.
Solide basis voor nieuwe generatie telers
Na het in gebruik nemen van de vernieuwde software wordt door beide bedrijven goed in de gaten gehouden hoe de eindgebruikers zich door het softwaresysteem bewegen. Dat wordt niet alleen vanachter een computerscherm gedaan, maar door het daadwerkelijk brengen van bezoeken aan diverse bedrijven: van bloemen- tot groentekwekers en van verpakhallen tot aan AGF-bedrijven. “Zo realiseren we stap voor stap gebruiksvriendelijke producten en kunnen we met de wensen van zowel de oude als de nieuwe generatie telers meegroeien,” besluit Raymond.